Gedeeld leiderschap

Auteur Jelle Dijkstra en Paul-Peter Feld
Gedeeld leiderschap

Geen Aanbod Aanwezig

Helaas zijn er momenteel geen tweedehands aanbieders voor dit boek. Kom op een later tijdstip terug.

Product informatie

  • ISBN 9789490118020
  • ISBN 10 9490118028
  • Druk 1
  • Bindwijze Paperback

Samenvatting

Samenvatting van Gedeeld leiderschap Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen nemen toe in snelheid en complexiteit. De hoeveelheid informatie die dit daardoor beschikbaar is zo groot dat wij amper nog in staat zijn deze te verwerken en te benutten om goede beslissingen te nemen. Tegelijkertijd neemt de gemiddelde leeftijd van de beroepsbevolking toe en is er sprake van overspecialisatie in diverse sectoren. Bestaande manieren van het werk organiseren, samenwerken, leiding geven en leren lijken niet meer geschikt te zijn om soepel op de ontwikkelingen in te spelen. In het boek Gedeeld leiderschap beschrijven de auteurs Jelle Dijkstra en Paul-Peter Feld op uitdagende wijze hoe het anders kan. Werk en vrije tijd zullen zich in de toekomst steeds meer in sociale netwerken afspelen. ... De traditionele hiërarchische organisatie neemt hierdoor in belang af en er ontstaan on the fly tijdelijke samenwerkingsverbanden over organisatiegrenzen heen. In diverse sectoren zoals de bouw, de zorg en de advieswereld zien wij de contouren van nieuwe werkwijzen al ontstaan. Om nieuwe vormen van organiseren, werken, etc., te ontwikkelen, is het nodig in new boxes te denken in plaats van out of the box en op zoek te gaan naar next practices in plaats van best practices. Next practices vragen om een nieuwe vorm van leiderschap. Niet meer aan één of enkele personen gekoppeld in statische en op macht gebaseerde bestuurs- en managementfuncties, maar als een proces dat door meerdere personen met diverse leiderschapskwaliteiten gezamenlijk wordt ingevuld en steeds opnieuw wordt aangepast (= co-creatie). Een dergelijke benadering zien wij in de wereld van online games. Bekendheid met elkaars talentportfolios, afzien van status en macht, goede communicatie, het vermogen om zich met anderen te verbinden en elkaar los te laten, etc. , zijn voorwaarden om co-creatie mogelijk te maken. Overheden, onderwijsinstellingen en andere instituties kunnen een actieve rol vervullen bij het ontwikkelen van next practices en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn, mits zij bereid zijn over hun eigen schaduw heen te springen en in new boxes te denken. Dit product bestaat uit twee fraai omwikkelde exemplaren die inhoudelijk identiek zijn en qua vormgeving totaal verschillen. Het is de bedoeling dat de lezer één exemplaar doorgeeft aan iemand anders. Dit vanuit de gedachte Je moet delen om te kunnen vermenigvuldigen (Kevin Kelly, 1999). Inhoudsopgave Voorwoord: Op zoek naar een nieuw paradigma van leiderschap (Fons Trompenaars) Noot van de auteurs Samenvatting AanleidingOpzet Deel 1Ontwikkelingen die het nodig maken manieren van organiseren, werken en leidinggeven aan te passen Economische ontwikkelingen: financieringsproblemen, competitive landscapes, groei Technologische ontwikkelingen: Internet, informatiesystemenKrimp en veroudering van personeel: veel babyboomers eruit, weinig jongeren erinSamenleving: cultuur, hoe mensen met elkaar omgaanHet ontwikkelen van sociaal kapitaal als onderdeel van de blue ocean-strategieHet denken over organisaties, leiderschap, business modellen en talent management gaat veranderenVeranderingen in arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden Deel 2Hoe vertalen we deze ontwikkelingen naar uitgangspunten voor nieuwe vormenvan samenwerken, organiseren en leiderschap? Deel 3De vaste hiërarchische organisatie gaat verdwijnen Hoe is werken nu geregeld en wat verandert daarin?Hoe functioneren management en leiderschap nu?Vertrouwen: sleutel voor de toekomstWat werkt niet? Deel 4Werken in hubs en extended organizations Kan het anders?Veranderingen in de manier waarop wij (samen)werken Veranderingen in de wijze waarop wij het werk organiserenDe hub als aanjager van een nieuwe manier van (samen)werken en organiserenNieuwe vormen van (samen)werken en organiseren vragen om vrijere mensenKunnen we nog een stap verder gaan? Deel 5Gedeeld leiderschap Ontwikkeling van een ander, flexibeler soort leiderschapHoe zou dit in de praktijk kunnen werken?Hoe zal het transitieproces kunnen verlopen?Ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten bij werknemersWat kunnen we op korte termijn doen?Nieuwe vormen van leren Deel 6Hoe kunnen diverse partijen bijdragen aan deze ontwikkelingen? Veranderingen in de primaire processen van organisatiesBijdragen van managersBijdragen van ondersteunende functiesHR als makelaar tussen organisaties en netwerkenBijdragen van sociale partners en ondernemingsradenBijdragen van onderwijsinstellingen en opleidingsinstitutenDe rol van overheden SlotLiteratuurDankwoord

Veel gestelde vragen

Hoe werkt Resale.nl?

Je kunt op de website advertentie(s) plaatsen van de boeken die u wilt verkopen. Een potentiële koper neemt dan contact met je op om samen een prijs af te spreken en de transactie verder af te handelen. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige transactie in gedachten en voorkomt dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe kom ik in contact met de verkoper?

Je kunt een reactie versturen door bij de betreffende advertentie van de verkoper op de knop ‘doe een bod’ te drukken. Je kunt nu een bod doen op de advertentie en een persoonlijk bericht toevoegen. Het verstuurde bod brengt je in contact met de verkoper via e-mail.

Wat zijn de kosten voor het verkopen van mijn studieboeken?

Je kunt geheel gratis gebruik maken van de diensten van Resale.nl. Resale.nl haalt zijn inkomsten uit advertenties.

Hoe kan ik een boek kopen?

Resale.nl werkt globaal op de volgende manier:

  1. Zoek via het zoekveld het studieboek dat je wilt kopen.
  2. Uit de zoekresultaten kies je het studieboek waar je geïnteresseerd in bent.
  3. Op de detailpagina van het studieboek kun je een overzicht vinden van de personen die het studieboek verkopen.
  4. Je kunt nu een bod plaatsen door op de button te klikken. Het bod wordt via e-mail aan de verkoper verzonden.
  5. De verkoper van het studieboek neemt contact met je op door een reactie te geven op het bod dat je hebt verzonden. Met de verkoper kun je gezamenlijk een prijs afspreken. Houdt hierbij onze aanbevelingen voor een veilige overdracht in gedachten en voorkom dat u slachtoffer wordt van oplichting.

Hoe weet ik wat ik koop?

Om te achterhalen of wat je koopt ook daadwerkelijk is wat er wordt geadverteerd is het verstandig om bij de verkoper langs te gaan en het aangebodene te bezichtigen. Doe je dit niet, dan loopt je een zeker risico. Onder het kopje ‘Hoe kan ik de kans op misbruik verkleinen’ kun je meer over dit onderwerp vinden.